tisdag 26 augusti 2014

Otopia av Per Nilsson

En sak förstår jag inte. Du som bodde i paradiset, Miqi. Du som var med att bygga den nya världen. Vad gör du här då, alldeles ensam?Miqi lever i Otopia, hon är med och bygger den nya världen. En rättvis värld utan egendom, utan pengar, utan våld och kriminalitet. Alla delar på det arbete som behöver göras, alla barn är allas. Och alla kan välja att dö utan lidande. Eftersom alla vet vad som ledde fram till de stora katastroferna som utplånade resten av mänskligheten, så förstår alla att man måste följa Reglerna. Men Miqi möter en hon inte borde möta. Och hon ställer de förbjudna frågorna: Finns det en mur runt paradiset? Och vad finns i så fall på andra sidan muren?

Recension: Boken Otopia av Per Nilsson var en bok som stod ut från mängden på ett bra sätt, han har lyckats skriva med en känsla för karaktärerna, tankesätt och miljön, som driver läsaren framåt. Även om boken var kort på ungefär 200 sidor, så får man vara med om en hel del.
Jag tyckte att texten i den här boken var skriven på ett annorlunda sett som jag vanligtvis inte brukar stötta på. Det var som att läsa små dikter, med tanke på att författaren har valt att skriva små och korta kapitel, dock kunde det bli alldeles för kort ibland, då händelseförloppet kunde bli väldigt förvirrande.
När det gäller  huvudkaraktären Miqi, så uppfattas hon som en väldigt äventyrslysten och nyfiken tjej, man får läsa om hur hon lever, hur hon tänker och varderar sin vardag.
En favorit del i boken som jag tyckte om var när två fiskmåsar en dag svävade ett par minuter i luften och många människor stannade upp för att se på. Det kändes magiskt på något sätt, med tanke på att folket i Otopia lever i ett samhälle där man inte har havet inom räckhåll. Många frågor uppstår kring den händelsen och jag som läsare får en känsla av att man njuter av stunden, man uppskattar det. En sådan liten scen skapade mycket känslor. Vilket var välskrivet.

Men det fanns också en hel del som jag inte uppskattade i den här boken, jag tycket att det fanns alldeles för långtråkiga partier, där jag bara kände tristhet. Det kändes också som man väntar på att något oväntat ska hända, men som aldrig kommer. Dels tyckte jag att texten kunde bli för stel på vissa ställen där det blev alldeles för enformigt med de små meningarna som slutade i punkt väldigt ofta. Vilket är synd för det fördärvar spänningen. Sedan tycker jag att man inte fick fram de andra bikaraktärerna i boken, boken skulle få en helt annan dynamik i det hela, bara om man fick en djupare förståelse för de. Personligen fastade jag inte för den här boken, men man bör läsa den om man vill testa på något nytt, något annorlunda. Men tyvärr så kan jag inte ge den här boken mer än
2 av 5 Cirklar.

Betyg: ★★
Titel: Otopia