måndag 8 februari 2016

Vindens Namn av Patrick Rothfuss

Vindens namn. D. 1 (pocket)

I Patrick Rothfuss enastående debut får vi lära känna den legendariske Kvothe- beryktad magiker, skicklig tjuv, mästerlig musiker och ökänd mördare. Men Vindens Namn är så mycket mer- för berättelsen avslöjar sanningen bakom legenden. Kvothe berättar om sin lyckliga barndom i en kringresande artisttrupp som får ett absurt slut den dagen de blev överfallna av de mytomspunna Chandriern. Om sina hårda år som gatubarn i storstaden Tarbean, och om sin våghalsiga men framgångsrika kupp för att bli antagen till rikets främsta universitet och där få studera magi och söka den kunskap han behöver för att hämnas...

Recension: Vindens Namn utspelar sig i en värld där det är svårt att överleva om man inget har. Jag får följa med Kvothe på resande fot med hans familj tills en dag allt förändras och Kvothe måste försöka stå på sina egna ben. Stor del av historien utspelar sig i staden Tarbean och Universitet som ligger i Samväldet.  Det är en tuff värld som författar Patrick Rothfuss har byggt upp. De flesta människor är hårda, kalla och egoistiska. Många gör det oftast surt för Kvothe. Vilket gör boken väldigt mörk och obehaglig på ett intressant sätt.

I början av boken sveps man in på Kvothes värdshus som fylls av berättelser om hans liv och upptäckter. Det är på så sätt vi får bekanta oss med huvudkaraktären och historien om hans liv. Magin förklaras och världen upptäcks genom hans berättande. Dialogerna är fascinerande med väl valda ord.  "Kort sagt gav han mig möjlighet att gräva min egna grav, Tydligen förstod han inte att när graven väl är grävd, passar den ena kroppen lika bra i den som den andra."
Livet blir en hård resa allt från gamla minnen, förlorade vänner och hoppet för att fortsätta när hans föräldrar drastiskt avlider. Det enda som Kvothe håller sig fast vid är musiken han lärde sig, de gamla sagorna och sin stora önskan att få studera magi. Men han lär sig också av livets hårda kamp. "Ilska kan hålla en varm om nätterna, och sårad stolthet kan sporra en människa till förunderliga ting."

Jag tycker att författaren hade en mycket välskrivet och skickligt språk. Det är enkelt att hänga med samtidigt som stämningen i boken ger en känsla av både magi och fullspäckad äventyr.  Jag tycker att det var otroligt kul att få läsa många små historier som hade många olika betydelser, det fick en att tänka efter. Patrick Rothfuss är en naturbegåvning med en oerhört stor fantasi. Han skriver med mystik och elegans. Det enda jag kan ge ris för, är att jag ville läsa mer om magin. Det saknades stora delar av den biten och jag hoppas jag får mer av den biten i nästkommande bok. För jag rekommenderar denna bok starkt för fantasyälskare!

Titel: Vindens Namn
Författare: Patrick Rothfuss
Förlag: Massolit förlagsgrupp AB