lördag 3 februari 2024

Fourth Wing av Rebecca Yarros!

 

Nu är kanske den mest hypade boken 2023 utläst och jag kan säga att jag är överraskad på många punkter. Rebecca Yarros har skrivit en fantasy bok som håller ramarna för fantasy genren och hon gör det bra, men varför den blivit så hypad, vet jag inte. 

Handling: Tjugoåriga Violet Sorrengail hade framtiden utstakad och skulle tillbringa sina sista studieår bland böcker. Violets mycket stränga mamma, tillika rektor på elitskolan Basgiath, har andra planer och beordrar henne att bli drakryttare i stället - den tuffaste utbildningen på skolan. Plötsligt befinner sig Violet i en våldsam värld där döden är ett felsteg bort. Dessutom skaffar hon sig hämndlystna fiender som kliver över lik - bokstavligt talat - för att klättra i hierarkin. Den värsta av dem alla är Xaden Riorson, den mest skoningslösa eleven på hela skolan.Välkommen till Basgiaths brutala och elitistiska värld, där varje dag kan bli din sista.

Recension: Huvudkaraktärern Viloet var svår att få grepp om. Jag förstod hennes situation, ambitioner och önskan, mer blev det inte. Jag klickade aldrig med Violet då jag upplevde henne medelmåttig. Hennes åskiter skiftade mycket, hon kändes osäker och rörig för mig. Det gäller även alla karaktärer i boken. Jag fick aldrig en tydlig bild av några bikaraktärer och Xaden som har en stor roll i denna bok, kändes precis som alla andra bad boys man läst om, kaxig, charmig och en aning skadad både på det ena och andra sättet. 

Jag blev besviken att miljöutveckligen stannade upp efter första kapitlet. Hela boken utspelas på en plats, vilket fick mig att bli en aning irriterad då det fanns potensial att upptäcka en ny fantasisk värld från drakryggen, men så blev inte fallet. 

Jag förstår att boken har hyllats av dess heta scener, men det håller inte i längden. Dock ska författaren ha en eloge för historieutvecklingen då det finns en fin silvertråd genom hela boken, men blev jag kär i historien? Endast de 200 sista sidorna... 

Betyg: ★★★☆☆
Titel: Fourt Wing BOK 1
Författare: Rebecca Yarros
Förlag: Gondol
Språk: Svenska
Rec: Nej

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar