måndag 21 mars 2016

Homeland av R.A salvatore

Recension: Det här är en fantasybok som utspelar sig i underjorden i nutid. För er som känner till Sagan om  Ringen så får man ta del av både skogsalver, dvärgar, människor, orcher och andra varelser. Men man kan säga att man har glömt att berätta om drowerna som lever långt under marken. Där lever de allra hemskaste och ondaste varelserna som finns. De är precis som alver, men det kom en tid då de tvingades gå under jorden och där fann de sin styrka via Lolth, spindelgudinnan som alla drow dyrkar. Alverna förändrades under jorden, deras hår blev vitt som snö och huden förvandlades svart som aska. Det blev inte den ända förändringen. När det gäller alla drower, så ska man veta att det är kvinnorna som styr. Kvinnorna är de som bestämmer och de som är starkare än männen fysisk. Drower har också ett oerhört komplicerat samhälle som man måste rätta sig efter, annars blir det du som får en kniv i ryggen. Alla drower strävar att ta sig upp i rang för makt. Man kan inte lita på någon, det skulle betyda att du kanske dör en dag. Alla vill ha makt. På vilket sätt du får det, spelar ingen roll, bara du inte har några vittnen som sett hur du gjort, speciellt om du väljer att mörda för makten skull. För om ingen sett något, så har inget hänt.

Man får alltså följa drowen Drizzt som föds upp i detta samhälle, rättare sagt huset Do`Urden i staden Menzobarranzan i underjorden. Det är något annorlunda med honom, något som ingen riktigt kan sätta fingret på. Han växer upp som en skicklig krigare, många ser att han har begåvning för svärds hantering och det gör honom mycket farlig. I boken får man då följa Drizzt uppväxt, de konflikter som hans hus har mot andra hus för att ta sig högre i rang, men också hans konflikter som hela tiden uppstår med andra drower. Han lär sig sakta men säkert att förstå hur samhället funkar, men det finns känslor hos honom som säger att det finns något mer än det här...känslor som gör han osäker på om det här verkligen är han. Drizzt växer upp som sagt i denna mörka värld och det gör han tillsammans med hans tre systrar som gör allt för att han ska bli väluppfostrad. Om han inte gör som han blir tillsagd så flyger Viernas piska mot Drizzt. Hans äldre syster Briza är inte mycket bättre, hon skulle mer än gärna använda piskan mot Drizzt oavsett om han gjorde det han var tillsagd eller ej. Under bokens gång får man ta del av hur huset Do´urden strävar efter att hålla kvar sin makt, men också att få ännu mer makt. Det blir många konflikter i boken och man vet aldrig vad som kommer hända i förväg då texten verkligen är skriven på ett slugt sätt.

Jag tyckte det var lite svårt att komma igång med boken, men när man väl har fått grepp om den, så flyger man iväg i texten. Jag fann många karaktärer intressanta, men framförallt imponerande. Karaktärernas sätt att hantera intensiva situationer och diskussioner gjorde mig nyfiken att läsa mer. Längre in i boken så kommer action scenerna vilket jag uppskattade. Det gör att det blir mer fart i boken. Det som jag kan tycka, är att det blev lite svårt att förstå samhället i början, men ju mer man läste i boken fick man en större inblick i det hela. Det var ett ögonblick man fick ta en paus från boken eftersom det blev för mycket ondska. Det var lätt att leva sig in i boken och det är det som gör att boken blev så bra. Jag vill verkligen läsa mer av Drizzt och hans äventyr...det här känns bara att det här är början.

Titel: Homeland- The legend of Drizzt
Författare: R.A Salvatore
Språk: Engelska