torsdag 24 mars 2016

Filmrecension: Allegiant

Då har man tagit del av Allegient på bio i veckan och jag måste säga att flykten ut ur Chicago var den mest spännande delen! Allt blev så perfekt, det var exakt så som jag hade byggt upp det i huvudet när jag läste boken. Tris och Tobias hade en enorm imponerande dynamik tillsammans och det är så kul att se att de är så samspelta. Speciellt i de intensiva situationerna som uppstår. Jag önskade jag hade en sådan underbar pojkvän som följer med en i stridens hätta oavsett hur farligt det är. Musiken var helt underbar som alltid, det byggde verkligen upp de actionfyllda scenerna och man satt på spänn hela tiden. Men tyvärr blev flyktscenen det enda som jag kände var det som var mest intressant. Jag tyckte filmen höll en låg nivå, trots att det här är en del av avslutningen.

Det var väldigt mycket att ta in, informationsmässigt. Jag tror man måste se filmen några antal gånger för att få med allt som sas och beskrevs från boken. Men om man har läst boken, så har man väldigt stor koll på det hela. Vilket jag hade, dock inte min kompis som satt bredvid och var lite halvt förvirrad.

Jag förstår att man var tvungen att få med förklaringar om det hela samhället, vilket gjorde det en aning lång tradigt. Men förutom det, så måste jag påpeka att teknologin i den här filmen var verkligen WOW. Det är så underhållande och imponerande hur man utvecklar teknologin för olika saker, från hissar till, vapen, till transportfordon och liknande i filmen. Det var kul att se!

Jag var nöjd efter biobesöket, men jag måste säga att slutet inte vad det som jag trodde skulle bli...jag tror ni alla som har läst boken förstår vad jag syftar på...

Det betyder att det blir en ytterligare film, "suck" vilket jag inte alls är sugen på att se, för jag känner att hela serien borde avslutas nu, då jag själv tycker man har fått med allt som jag tycker var relevant. Men tydligen finns det mer att berätta...konstigt nog.

Betyg: 3/5