måndag 5 maj 2014

Förr eller senare exploderar jag av John Green

Hazel är 17 år och kommer aldrig att bli frisk igen. Det har hon vetat sedan dagen då hon fick sin cancerdiagnos för tre år sedan. Hazels mamma är orolig för att Hazel ska missbruka Americas Next Top Model och bli allt mer isolerad hemma vid teven. Depression är ju en vanlig bieffekt till cancer har hon läst (Hazel menar att det inte är cancern som gör henne deppig - det är vetskapen om att hon ska dö). Lösningen blir att anmäla Hazel till kyrkans stödgrupp för unga med cancer. Men mötena visar sig vara allt annat än uppiggande och följer ungefär samma mönster som ett AA-möte.Men en eftermiddag i den där stödgruppen förändras livet. Augustus Waters, friskförklarad från sin cancer, dyker upp. Hazel möter Augustus Waters blick och deras kärlekshistoria ska komma att bli en sådan som poeterna diktar om. E p i s k.

Recension: Så vacker, så gripande bok! John Green har verkligen skrivit något som öppnar ens sinnen och lär en leva. Han har verkligen skapat något som berör en på djupet. Jag kunde inte sluta läsa, jag bara dök ner in i den här boken och följde med på Hazel & Gus resa genom glädje, sorg, hopp och förlust. Det fanns så mycket att ta in, en hel blandning av känslor. John Green har verkligen skapat något nytt som många borde ta del av. Boken var välskriven och underhållande och som läsare dras du in i en värld där man inte bör ta allt för givet. Det var en viktig sak som jag fastande för.
I den här boken fanns det så många skrattretande scener, men också hjärtskärande stunder. John Green vet verkligen hur man ska underhålla sina läsare på bästa sätt.

När det gäller karaktärerna i boken, så kändes det som man redan hade bekantats sig med de sedan innan. De framkom på ett enkelt och effektivt sätt och det blev enkelt att tycka om de. Jag fastade definitivt för Hazel & Gus relation. Deras pratstunder och kemi kändes så inspirerande och glädjande. Jag kunde inte sluta att älska de båda två när man läser den här boken. Det fanns så mycket att upptäcka hos de båda.

Boken tar med så många frågor kring sjukdomar och livet. På så sätt blir den här boken väldigt speciell. Dialogerna mellan Hazel & Gus fick mig ofta att fälla några tårar och uppskatta så många grejer. Det är just det som gör att den här boken blir Exploderande bra.

Författare:John Green
Förlag: Mån pocket
Sp Titel: Förr eller senare exploderar jag