tisdag 24 mars 2015

Filmrecension: Insurgent

Den 20 mars var det alltså dags för premiären av andra delen av Divergent trilogin. Jag som då inte hade möjlighet att gå under fredagen, såg filmen under söndagskvällen istället. För er som då har gått och sett Insurgent fick då vara med om den digitala effekten 3D, vilket jag personligen tyckte var mycket spännande och underhållande. Jag tyckte att det livade upp filmen på ett helt annat sätt, man fick som sagt en helt annan bioupplevelse.

När vi då kommer till filmen så blev jag riktigt imponerad av inledningen, det blev action från början, det blev intensivt och nervpirrande. Jag tyckte man framförde början väldigt bra, då man verkligen fick vara med om samma känsla som när jag läste boken Insurgent. Som tittare fick man hoppa in i filmen där första filmen slutade, Tris och Four är nu tvungna att gömma sig och samla styrka hos de Fridfulla ute på landet, men det dröjer inte länge tills deras situation förvärras ytligare. I deras grupp befinner sig även Tris bror Caleb och deras kompanjon från de Tappra, Peter. Hela gruppen är på helspänn vilket gör att man hela tiden måste vara på sin vakt, Tris får anstränga sig hårt för att inte bli översvämmad av en massa känslor, vilket inte blir bättre av att Peter triggar upp det. Men tack och lov så finns Four som stöttar Tris i alla de jobbigaste situationerna.
Det blev mycket spring, mycket våld, mycket stora val. Det var så mycket att ta in i den här filmen att jag inte vet inte om jag skulle klara av ett sådant liv som Tris får vara med om. Jag är imponerad av hennes styrka. Det är nu man börjar se utvecklingen av alla karaktärer och alla känslor förstärktes otroligt mycket gem fört med första filmen, vilket är positivt. Jag antar att det är känslan av att antingen leva eller dö som gör att man tar vara på allt. Man får se nya sidor av alla man mött i första filen, till och med Caleb och Peter.

När jag satt i biosalongen kändes det redan från början att man var med i filmen, då menar jag verkligen i filmen, den 3D som man fick vara med om höjde kvaliteten av bioupplevelsen otroligt mycket. Jag personligen tyckte väldigt mycket om det, det var som man var där med alla karaktärerna, särskilt när många av de hade en konversation. Man fick också ta del av mycket olika miljöer och platser. En scen som jag fick otroligt mycket rysningar, var de scener där kameran filmas uppifrån, då man får se all landskap och byggnader. En speciell scen visades i de Fridfullas läger och det var verkligen som att flyga, träden kändes nästan som man kunde ta på och fåglarna flög så nära en att det nästan var möjligt att röra de. Jag är också väldig imponerad av att se nya teknologiska uppfinningarna, det är alltid lika kul att ta del av ny teknik tillsammans med all hologram.

Jag är mycket nöjd när jag lämnar biografen, jag visste redan att det här skulle bli en film med mycket action, eftersom det fick man vara med om i andra boken av boktrilogin. Jag tyckte hela filmen flöt på riktigt bra, men i slutet kan jag tycka att det blev lite utdraget med alla de stimuleringstesterna som Tris får vara med om. Men själva helheten så blev jag nöjd. Kul att man valde att satsa på 3D. Stort plus på det. Återigen har man presterat med musiken, tummen upp på det!

Betyg: 4/5