onsdag 1 januari 2014

35 frågor om böcker 2013!


Hur många böcker har du läst det här året?
En hel del, plus har jag läst  om några böcker eftersom de var väldigt bra.

Hur många sidor blev det sammanlagt?
Väldigt, väldigt många...

De tio sämsta böckerna du läste (från sämst till mindre dålig)?
Jag har inte läst många dåliga böcker, men här är två jag inte fastnade för.
En sekund i taget av Sofia Nordin.
Beskyddaren av Harlan Coben

De tio bästa?
De utvalda-Monstrets Dotter av Kristion Cashore
Hungerspelen trilogin av Suzanne Collins
Stad av Skuggor av Cassandra Clare
Divergent av Veronica Roth
Matchad av Ally Condie
Insnärjd av Gena Showalter
Uppgörelsen av Buthler & Öhrlund
Nyckeln av Mats Strandberg & Sara Bergmark Elfgren
Stefans Diaries (the vampire diaries) av L.J Smith, Kevin Williamson & Julie Plec.
Femtio Nyanser av Honom av E.L James

Den sorgligaste boken du läste?
Nyckeln

Den du aldrig kommer glömma?
Jag läser ju fortfarande Twilight böckerna även om de är ett par år gamla, så det är väl en bok jag aldrig kommer att glömma.

Den hemskaste?
Uppgörelsen var väldigt grov skriven...

Den mest spännande?
Avgrundens Änglar av Magnus Nordin.

Den längsta...
Nyckeln (800 sidor).

...och kortaste?
War Horse (188 sidor)

Den med vackrast omslag (bild på omslaget)?
The Mortal Instruments- Stad av skuggor.

Den med fulast omslag (bild på omslaget)?
Dustlands (rebellhjärta) den svenska boken).

Den du kommer läsa om och om igen, och aldrig kommer tröttna på?
Jag läser ju om Twilight böckerna hela tiden, så det är väl en serie jag aldrig tröttnar på.

Hur många av böckerna du läste var recensionsexemplar?
10st.

Hur många recenserade du?
10st

Vilken/vilka bok/böcker gav dig inspiration till något?
Matchad, Nyckeln, War Horse, Stad av skuggor, De utvalda-monstrets dotter, Twilight, Vampire Diaries, Insnärjd och många fler inspirerade mig att rita karaktärerna och miljöerna.

Har du sett filmatiseringen av någon av böckerna du läst det här året? Före eller efter att du läst boken?
The Mortal Instruments- Läste boken före.
Catching Fire- Läste Boken före.

Hur många seriealbum läste du?
Berättelser från Engelsfors.

Hur många av böckerna kom ut det här året?
15st om man räknar med de som översattes på svenska.

Hur många var i pocket?
6st.

Nån bok du ångar att du läste?
En sekund i taget, den var bara allmänt tråkig och seg.

En bok alla borde läsa som du läste? Precis ALLA!
Hungerspelen, för att uppskatta det man har som man kanske inte alltid värdesätter.

Den roligaste boken du läste?
Jag brukar inte läsa komedi böcker, dock brukar vissa karaktärer ha en komisk sida.

Den som var bra, men kanske var menad till yngre/äldre?
Matchad var en bok som kanske är menad att vara till yngre läsare.

Den mest hypade boken du läste?
Definitivt Divergent.

Den du hade väldigt stora förhoppningar på, och boken överträffade?
De utvalda- Monstrets dotter. Nu är jag väldigt taggad för sista delen Hemligheternas Rike.

Den du blev mest besviken på?
Beskyddaren av Halan Coben & Legend (som jag snart har läst färdig).

En relativt okänd bok du läste, som fler borde läsa?
Insnärjd om du tycker om paranormal romance.

Vilka fem böcker som kommer ut nästa år ser du mest framemot att läsa?
Stad av Glas
Utvald-från Matchad serien
Four- från divergent serien
Allegiant-från divergent serien

Vilket bokförlag tycker du är bäst?
Raben & Sjögren

Följdfråga: varför?
Eftersom de har många olika varianter på ungdomsböcker.

Vilket förlag har du det här året fått mest recensionsexemplar från (om du får recensionsexemplar)?
Raben & Sjögren

Vilket förlag har det utbud som passar dig bäst?
Även om Raben & Sjögren har en del olika böcker, så har Bonnier Carlsen de böcker som passar mig bäst.

En bok som kom ut det här året som du inte hann läsa, men vill?
Magikerna av Lev Grossman

Vilka tre bloggare taggar du?
Maddies Bokblogg
Book Twin
Bland Böcker





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar